Suomen korruptio

Suomessa ei ole korruptiota Transparency Internationalin mukaan. Tulos on oikean suuntainen, sillä sellaista virkamiesten katukorruptiota, jossa raha vaihtaa omistajaa virkamiehen tehdessä halutun hallintopäätöksen rahaa vastaa tai poliisille maksetaan siitä, että jättää rikokseen puuttumatta.

Suomessa en poliisityötä tehdessä ole juurikaan kohdannut korruptiotutkintaa tai korruptiivista toimintaa. Ainoastaan yhdessä jutussa oli mukana korruptioaspekti. Muistan erittäin hyvin Keskusrikospoliisin komisario ja sittemmin kansanedustaja Sulo Aittoniemen ja hänen Noppa-yhtiöihin liittyneen rikostutkimuksensa 80-luvulta poliitikkojen ja virkamiesten korruptiosta, jossa hän huomasi asuneensa ”liian isoille varpaille”. Se tutkimus loppui niihin varpaisiin.

Suomessa on lähinnä sellaista korruptiivista toimintaa, jossa luottamusverkostoa hyväksi käyttäen tehdään toisille rahanarvoisia palveluksi. Näiden rakennelmien osalle Suomessa pykälät ovat kirjoitettu siten, että oikeudessa pitävän näytön kerääminen on hankalaa. Usein vielä käytännössä edellytetään lahjonnan ja korruptiotarkoituksen tunnustusta, että saadaan riittävä näyttö, miksi toimiin oli ryhdytty. On tapauksia, jotka oikeus- ja etikkatieteen asiantuntijoiden mukaan vaikuttavat selvältä korruptiiviselta toiminnalta, mutta jotka jäävät oikeudessa tuomitsematta näytön puutteessa.

Suomessa korruptiivisen toiminnan tutkimukset lähtevät yleensä julkisen sanan tutkivan journalismin aloitteesta. Osin tämä johtuu siitä, että poliisi voi aloittaa vasta esitutkinnan, jos on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen. Suomessa poliisi ei voi tutkia asioita ilman rikosepäilyä. Myös poliisin mahdollisuus kerätä tietoa ilman rikosepäilyä on rajattu tiukasti, jolloin ainoa vaihtoehto nykyisin on journalistiset keinot.

Olen toiminut ulkomailla kouluttamassa näiden maiden viranomaisia korruption vastaisissa toiminnoissa. Suomen tilanteesta lähtien tuntuu tutulta Jordania, jossa olin kehittämässä ja kouluttamassa Jordanian Anti-Korruptio Kommissiota EU-rahoitteisella projektilla korruption vastaiseen toimintaan. Suomen tapa lahjoa muistuttaa hyvin paljon Jordaniassa oleva tapaa nimeltä Wasta, jossa kyse eräänlaisesta vaikuttamistavasta tai välittäjästä korruptiivisessa toiminnassa. Suomessa samaa asiaa kutsutaan Hyvä Veli -verkostoksi, Jordaniassa taas taustalla on nepotistisesti suvut ja klaanit.

Muistan nuoruudesta hyvin Espoon rakentamisen ajan puheet siitä, miten aluerakentajille annettiin aluerakennussopimuksia, jota vastaan poliitikot saivat korvaukseksi kiertokautta rahaa ja palveluita. Tätä kokonaisuutta ei ole koskaan tutkittu.

Nyt on aika laittaa suomalainen poliittinen päätöksen tekeminen uuteen uskoon ja lopettaa meillä ole Hyvä Veli -verkoston mahdollisuus vaikuttaa enää päätöksiin. Otetaan käyttöön Liike Nyt -vaikuttamismalli, kuullaan ihmisiä ennen päätöksiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *