Sisäinen turvallisuus ja poliisi

Suomen sisällä turvallisuuden hoitaa poliisi. Poliisille kuuluvat asiat hoidetaan sillä henkilömäärällä joka on käytettävissä.

Kun käymme ulkomailla, huomaamme useissa maissa olevan erilaisia poliisiyksiköitä. On santarmeja, kaupungin poliiseja, satama poliiseja ja kansallisia poliiseja tai finassipoliiseja. Suomessa nämä kaikki asiat kuuluvat saman ja yhden kansallisen ja valtion rahoittaman poliisin hoidettavaksi. AIkaisemmin Suomessa oli kaupunkien rahoittamien poliisilaitoksien ja valtion rahoittamien nimismiespiirien poliiseja.

Ulkomailla tekee sen havainnon, että usein poliiseilla on siistit univormut ja he eivät näytä tekevän yhtään mitään, ainoastaan ehkä seisovat yleisöjoukossa ja katselevat tai keskustelevat ihmisten kanssa. Suomessa tätä yleis- tai erityisvalvontaa tehdään huomattavasti vähemmän, koska työ aika ohjautuu tehtävien painosta ja tarpeesta hälytystehtävien hoitamiseen sekä rikostutkintaan.

Jotta Suomessa poliisi pystyisi hoitamaan tehtävänsä suomalaisella tavalla kansalaisten vaatimuksien edellyttämällä tavalla, pitäisi meillä olla enemmän poliiseja, tätä ei kukaan ole kiistänyt enää moniin vuosiin.

Kun itse aloitin poliisityöt vuonna 1981, silloin kaikki tehtävät pyrittiin ja melko usein voitiin hoitaa, oli sitten kyse rikostutkinnasta tai hälytystehtävistä. Toki ns. pimeät jutut, joissa ei ole mitään tietoa rikoksen tekijästä, jäivät usein selvittämättä, mutta niitä pyrittiin selvittämään.

Meillä Suomessa turvallisuuden ylläpitäminen on yhä suuremmassa määrin siirtynyt yksityiselle turvallisuusalalle eli vartioimisliikkeille. Vartioimisliikkeiden järjestyksenvalvojia toimii jo lain mukaan poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi asetettuna esimerkiksi kauppakeskuksissa ja lentoasemilla sekä vastaavissa paikoissa. Näissä tehtävissä on kyse järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä.

Nyt on poliittisen päätöksen paikka, haluaako valtio ylläpitää Suomessa riittävän vahvaa poliisivoimaa, että se pystyy uskottavasti ja todella selviytymään muuttuvan turvallisuusympäristön ja kansalaisten vaatimuksista? Jos ei, niin onko tällöin syytä tutkia järjestyksenvalvojien toimialueen laajentamista myös kunnan tehtäviin sekä siinä yhteydessä myös kunnallisen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisessä? Kunta on kuitenkin lähellä kansalaisia ja se voisi ohjata päätöksiä paremmin kuin etäinen keskushallinto tai eduskunta. Nyt kunta voi myös palkata vartijoita tai järjestyksenvalvojia, mutta silloin ei voi olla kyse yleisestä järjestyksestä, joka kuuluu vain poliisille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *